Veel gestelde vragen
-
Yivi is een app waarmee je makkelijk en veilig inlogt, gegevens deelt en bewijst wie je bent. Zonder dat je te veel over jezelf deelt. Met Yivi pak jij de controle over jouw gegevens. Je ziet altijd wat een organisatie van je wil weten en jij beslist of je die gegevens deelt. Je gegevens staan alleen op je mobiel, veilig achter een pincode. Niemand kijkt mee, ook Yivi niet. Dat is wel zo veilig.
-
Op websites die Yivi aanbieden vind je een speciale Yivi-knop. Bijvoorbeeld met de tekst ‘Log in met Yivi’. Ga van start door de Yivi-app te installeren en jouw gegevens in te vullen. Log in met je mobiel, je computer of je laptop:
- Zit je op je mobiel? Klik dan op de Yivi-inlogknop als je op een website bent. We sturen je direct door naar de app. Vul je pincode in en kies hier bewust welke gegevens je deelt. Bevestig dan met ‘ok’. Je keert terug en bent direct ingelogd.
- Zit je op je computer of laptop? Klik dan op de Yivi-inlogknop als je op een website bent. Daar zie je een QR-code. Open de Yivi-app op je mobiel met je pincode. Scan de QR-code. Kies dan bewust welke gegevens je deelt. Bevestig met ‘ok’. Je keert terug en bent direct ingelogd.
Vraagt een website om gegevens te delen die nog niet in je Yivi-app staan? Dan kun je deze eenvoudig zelf toevoegen via ‘Mijn gegevens’.
-
Je haalt je persoonsgegevens op bij de gemeente of DigiD. Deze voeg je eenvoudig toe in Yivi. Zo zijn alle gegevens gegarandeerd vrij van fouten. Gegevens die in Yivi staan zijn onder andere: je naam, adres, geboortedatum of BSN. Maar ook of je 16, 18 of 65+ bent. Extra handig: je kan verschillende e-mailadressen of telefoonnummers toevoegen. Ben je student of medewerker in het (hoger) onderwijs? Je voegt je registratie in een handomdraai toe. Ook zorgmedewerkers kunnen hun AGB-registraties toevoegen. Koppel je gegevens aan je DigiD. Dat is zo gedaan. Daarna vult de app automatisch allerlei gegevens in. Een andere optie is het koppelen aan je social media. Vaak is deze info al voldoende om jezelf bekend te maken. We groeien hard. En steeds meer organisaties sluiten zich bij ons aan.
-
Alle gegevens die je in de Yivi app zet, staan alleen daar. Er is geen centraal opslagpunt zoals een cloud. Zo ben jij de enige die bij je eigen gegevens kan. Verwijder je gegevens uit de app? Dan zijn ze ook echt weg. Jij bent volledig in controle over je gegevens. Alleen jij bepaalt wat je deelt. En met wie.
-
Als je inlogt bij een website maakt je telefoon contact met deze site. Nadat jij toestemming geeft, deelt de app de gegevens waar jij toestemming voor gegeven hebt. Zonder tussenpersoon. Daarom kan niemand bij Yivi jouw gegevens zien. En weten we ook niet wat je deelt met een website. 100% privacy dus.
-
Mensen de controle laten terugpakken over hun online gegevens. Dat is de missie van Yivi. Wat sla je op? Wat deel je? En met wie? Yivi laat de keuze aan jou. Met jouw mobiel bepaal je in een handomdraai wat mensen online van je mogen weten. Niemand kijkt mee. Ook Yivi niet. Alles staat veilig in je eigen app, met pincode. Er is geen centrale opslagplek of cloud. Telefoon verloren? Geen paniek. Blokkeer jouw Yivi-app op afstand. Zo gaat niemand met je gegevens aan de haal. De gegevens die je ophaalt (bijvoorbeeld bij de gemeente of overheid) en in de Yivi-app zet, zijn digitaal ondertekend door hen. Daarom weet een website of winkel direct dat jouw gegevens echt zijn. En hoeven deze niet gecontroleerd te worden door anderen.
-
De Stichting Privacy by Design is eigenaar van het merk Yivi, van het logo, en van verschillende bijbehorende websites, zoals yivi.app en yivi.nl. De stichting werkt samen met het Nederlandse bedrijf Caesar groep voor de verdere ontwikkeling en het beheer van Yivi. Bij die samenwerking is het open source en privacy-vriendelijke karakter van Yivi gegarandeerd.
-
Wij kunnen je helaas niet afmelden. Je doet dit het snelst door contact op te nemen met de organisatie!
-
Jouw gegevens zijn géén verdienmodel! Daarom is Yivi helemaal gratis. Waar het addertje dan zit? Die is er niet, echt waar! Alleen de aanbieders van Yivi betalen. Zodat zij aangesloten zijn. Zo blijft Yivi voor jou altijd 100% gratis.
-
De software van Yivi is open source. Dat betekent dat de manier waarop Yivi werkt door iedereen bekeken kan worden. Natuurlijk gaat dit niet over je gegevens. Die zijn namelijk alleen door jou te zien. Door open source te zijn, kunnen mensen buiten de stichting ook helpen Yivi beter te maken. En niet te vergeten: de allerbelangrijkste reden voor open source is 100% transparantie. We hebben geen geheimen, en experts met technische kennis kunnen onze manier van werken controleren.
-
Degene bij wie je de gegevens ophaalt, bepaalt de geldigheidsduur. Deze kan dus verlopen. Je krijgt dan een waarschuwing in de Yivi-app. Hoe lang je gegevens geldig zijn? Dat ligt aan het type gegevens. Naam en geboortedatum zijn 5 jaar geldig. Je adres maar één jaar. Verversen kan altijd, wanneer jij maar wil. Bijvoorbeeld door direct na je 18e verjaardag je leeftijd up-to-date te maken in de app. Dan kan je meteen laten zien dat je 18+ bent. Hoe kan ik inloggen, of mijn gegevens inzien op de sites waar ik Yivi gebruik? Volg de uitleg op de websites zelf om in te loggen. Benieuwd naar het gebruik van je gegevens? Vraag dit dan op bij de website waar ‘t om gaat.
-
Meestal vind je deze via een knop. Bijvoorbeeld ‘inloggen’ of ‘gegevens delen’. Soms ondersteunt een organisatie Yivi (nog) niet. Neem dan contact op met de organisatie.
-
Open eerst je Yivi-app. En druk onderin de app op ‘Scan QR’. Richt je telefoon op de QR-code die je wil scannen. Soms vraagt je telefoon om toestemming om je camera te mogen gebruiken. Zodra je die geeft kan je starten met scannen.
-
Jazeker! Yivi kun je overal gebruiken. Steeds meer websites uit het buitenland sluiten zich bij ons aan.
-
Gebruik je DigiD om gegevens in te laden in Yivi? Dan staat je beveiligingsniveau standaard op ‘Midden’. Wil je daar nog een schepje bovenop? Koppel dan je paspoort of ID aan je DigiD-app. Haal daarna de gegevens opnieuw op in Yivi. Meer lezen? Kijk op www.digid.nl.
-
De organisatie waar je de gegevens ophaalt, bepaalt wat erin staat. Veranderen je gegevens? Geef dit altijd door aan de gemeente. Zij voeren deze veranderingen door. Daarna kun jij je nieuwe gegevens weer bij hen ophalen, en in Yivi zetten.
-
Vervelend! Gelukkig is dit vaak makkelijk op te lossen. Gebruik je Firefox op een Android telefoon? Pas dan je instellingen aan. Firefox opent namelijk standaard geen links van andere apps. Aanpassen doe je via ‘instellingen’. Ga naar ‘Geavanceerd’ en kies de optie ‘Openen van koppelingen in apps’. Gebruik je een andere browser, of een ander type telefoon. Dan kan het zijn dat de link niet werkt. Dit ligt dus niet aan jou. Neem contact op met de beheerder van de site om de link te laten herstellen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met ons via support@yivi.app.
-
Om Yivi te gebruiken heb je voor een:
- iPhone minimaal het besturingssysteem versie iOS 12.0 nodig. Deze is beschikbaar voor iPhone 5s en hoger.
- Android minimaal het besturingssysteem Android 6 nodig en het toestel moet een processor met de ARM, ARM64 of x86-64 architectuur hebben.
-
Zeker weten! Dit raden we zelfs aan. Download de app, en vul je gegevens in. Net zoals je op je ‘eerste’ telefoon gedaan hebt. Als je die kwijt raakt, kan je Yivi via je tweede telefoon gebruiken.
-
Je kunt de Yivi-app installeren op je nieuwe telefoon. Daarna moet je je gegevens opnieuw ophalen. Dat is in een handomdraai gedaan. Je kan helaas nog geen gegevens overzetten van de ene naar de andere Yivi-app.
-
Vervelend! Als je je mobiel verliest kan niemand in je Yivi-app. Want je hebt deze goed beveiligd met je pincode. Heb je je e-mailadres opgegeven via Mijn Yivi? Dan kan je op afstand de app blokkeren. Zo zijn je gegevens 100% veilig. Heb je Yivi al op een ander toestel geïnstalleerd? Dan kan je gewoon blijven inloggen op sites die Yivi ondersteunen.
-
Via Mijn Yivi verwijder je zelf al je gegevens. Verwijder daarna de Yivi-app van je telefoon. Gebruik je de app een jaar lang niet? Dan verwijderen we na een jaar automatisch al je gegevens uit de app op je telefoon. Natuurlijk geven we je een seintje voor we dat doen.
-
Heb je een vraag over inloggen met Yivi bij een winkel of organisatie? Dan kan je ‘t beste bij de winkel of organisatie terecht. Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Stuur dan een bericht via support@yivi.app. Geef meteen even aan waar je tegenaan loopt, en welk model telefoon je gebruikt. Dan kunnen we je zo snel mogelijk helpen.
-
Het grote verschil tussen Yivi en andere aanbieders is de decentrale structuur die wij gebruiken. Ingewikkelde term om aan te geven dat gegevens alleen op jouw telefoon staan, en nergens op een centraal punt opgeslagen zijn. Bij andere organisaties gebeurt dit wel. Daarom kunnen zij (ongewild) veel informatie over je verzamelen. Bij Facebook maken ze er zelfs een profiel mee, om je gerichte advertenties te sturen. Bij Yivi kijkt niemand mee. Ook de organisatie achter de Yivi-app niet. Want jij bent de baas over je gegevens, en niemand anders.
-
Voor het proces heb je 3 tools nodig:
Yivi-button op je website Om je klant te inloggen met Yivi.
Yivi-serverapplicatie De server is de spil tussen je website en je klant. Na het klikken op de inlogknop maakt de server een sessie aan die een QR-code genereert. Daarmee kan de connectie gelegd worden met de Yivi-app van de klant.
Yivi-app op de mobiel van de klant. De identity wallet toont welke gegevens jij vraagt om in te loggen of jouw dienst te ontsluiten. De klant bepaalt of ie deze gegevens deelt om veilig en privacyvriendelijk gebruik te maken van jouw diensten.